شاید برای شما مفید باشد چگونه پارگی پرده بکارت تشخیص داده می­شود؟

چگونه پارگی پرده بکارت تشخیص داده می­شود؟

مسئله­ی پرده بکارت به دلیل حساسیتی که در کشور ما و اغلب کشورهای مسلمان و حتی در برخی فرهنگ­ها و اقوام دارد مسئله­ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. در تعریف پرده بکارت می­توان گفت که نوعی بافت یا غشایی است که در ورودی دهانه واژن واقع شده و تمام یا قسمتی از ورودی واژن …

مسئله­ی پرده بکارت به دلیل حساسیتی که در کشور ما و اغلب کشورهای مسلمان و حتی در برخی فرهنگ­ها و اقوام دارد مسئله­ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. در تعریف پرده بکارت می­توان گفت که نوعی بافت یا غشایی است که در ورودی دهانه واژن واقع شده و تمام یا قسمتی از ورودی واژن را پوشش می‌دهد.

بنابراین اهمیت و حساسیت نسبت به پرده بکارت دختران در این جوامع، به دلیل ارتباط خونریزی پرده بکارت در شب زفاف، با باکره بودن دختر و نداشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج است.

گاهی اوقات برخی از دختران بنابه دلایل مختلفی از قبیل، وارد آمدن ضربه به ناحیه تناسلی، آسیب­ به واژن، یا به دلیل انجام برخی ورزش­ها و تماس­ سطحی واژن با ترس و اضطراب به متخصص زنان مراجعه می­کنند تا از سالم بودن پرده بکارت خود مطمئن شوند. سوال اغلب دختران این است، چطور بفهمیم که باکره هستیم؟ ما سعی داریم تا در این مقاله به بررسی روش­های تشخیص پارگی پرده بکارت بپردازیم. لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

عواملی که منجر به پارگی پرده بکارت می شوند چیست؟

همانگونه که در دنیا شکل ظاهری اندام‌های بدن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ظاهر و ویژگی­های دستگاه تناسلی زنان و پرده بکارت نیز از این قاعده مستثنا نیست. از هر هزار دختری که در دنیا متولد می­شوند، یک درصد دختران در زمان تولد به صورت مادرزادی بکارت ندارند. ولی نداشتن پرده بکارت دلیلی بر عدم باکره بودن آنها و اثباتی بر داشتن رابطه جنسی نیست. لازم به توضیح است که انجام ورزش­های سنگین مثل کوه­نوردی، سنگ­نوردی، بالا رفت از صخره و یا برداشتن دمبل های سنگین؛ یا انجام حرکات کششی شدید مثل ژیمناستیک، ویا شیرجه زدن در آب، افتادن؛ و یا انجام ورزش­هایی که باعث وارد آمدن فشار به واژن می­شوند، مثل دوچرخه سواری و اسب سواری موجب پارگی پرده­ بکارت دختران نمی شود.

مطالعه بیشتر:  نکات مهم در هنگام ختنه

عواملی که باعث پارگی پرده بکارت (Hymen) می­شوند عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی همراه با دخول
  • ورود هر گونه اشیا به داخل واژن
  • صدمه به دهانه مهبل با اجسام نوک تیز
  • خاراندن شدید واژن زمانی­که فرد به عفونت شدید واژن مبتلا شده
  • عمل­ جراحی­­های سنگین لگنی
  • تصادف و وارد شدن ضربه شدید و سنگین به واژن
  • خودارضایی و دخول جسم خارجی به واژن
  • استفاده از تامپون
  • تجاوز جنسی

در صورتی که هر یک از موارد ذکر شده در  بالا برای فرد اتفاق بیفتد، شخص هر نوع پرده بکارتی که داشته باشد، باعث پارگی هایمن خواهد شد، بنابراین هرگز پارگی به صورت خودبخود اتفاق نمی­افتد. شما همراهان گرامی برای مطالعه و آشنایی بیشتر با انواع پرده­های بکارت می­توانید مقاله­ی « انواع پرده بکارت» را در همین سایت بخوانید.

پارگی پرده بکارت چگونه تشخیص داده می­شود

پارگی پرده بکارت چگونه تشخیص داده می­شود
پارگی پرده بکارت چگونه تشخیص داده می­شود

برای اینکه سلامت هایمن را بتوان تشخیص داد،  فرد باید توسط یک متخصص معاینه شود. تشخیص علت پارگی پرده بکارت، از طریق موقعیت و نحوه پارگی پرده مشخص می­شود. برای این منظور قسمت ورودی مهبل را یک ساعت در نظر می­گیرند، کلیتوریس در موقعیت ساعت 12، و پرینه و مقعد در موقعیت ساعت 6، قرار می­گیرند.

سمت راست ساعت، اعداد 1 تا 5 و در سمت چپ ساعت، اعداد 7 تا 11 هستند. پارگی هایمن در هر ساعتی، مشخص کننده علت پارگی هایمن است.

تشخیص پارگی پرده بکارت براساس ساعت

همان­طور که در بالا هم گفته شد، پارگی پرده بکارت را می­توان براساس موقعیت ساعت پارگی تشخیص داد، اینکه از دست دادن بکارت دختر در چه موقعیتی از ساعت رخ داده می­تواند مشخص کننده بسیاری از موارد باشد که در پایین به آن اشاره می­شود:

پارگی در موقعیت­های 6 ، 10 تا 12

اگر پارگی پرده در قسمت­های جلویی و از نظر موقعیت ساعتی در نواحی ساعت­های 10، 11، 12 و یا دقیقاً راس عدد ساعت 6 رخ داده باشد، نشان دهنده این است که دخول صورت گرفته، ولی رابطه جنسی که برقرار شده شرایط زیر را دارا بوده است:

  • رابطه جنسی با زور و اجبار انجام نشده ولیکن دختر هم تمایلی به نزدیکی نداشته
  • دختر مورد تجاوز قرار گرفته
  • برقرای رابطه جنسی همراه با درد بوده است.
مطالعه بیشتر:  رابطه جنسی دردناک

پارگی در موقعیت­های 3 تا 9

چنانچه پارگی هایمن در قسمت جلو و در موقعیت ساعت 9 تا 3 در قسمت فوقانی ناحیه تناسلی اتفاق بیفتد، نشان دهنده این است که فرد مورد تجاوز قرار گرفته است.

پارگی در موقعیت­های ۵ یا ۷

زمانی که نزدیکی به خواست و تمایل طرفین انجام شود، پارگی پرده بکارت در ساعت 5 یا 7 اتفاق می­افتد. ولی اگر پارگی در ساعت 6 رخ داده باشد، نشان دهنده این است که نزدیکی دردناک بوده و می­تواند نشانه عدم تمایل دختر بر انجام رابطه باشد.

برای تشخیص پارگی بکارت در پزشکی قانونی نیز از این اصول استفاده می­شود تا نحوه زده شدن پرده بکارت مشخص شود. لازم به ذکر است که برای تشخیص باکره بودن یا نبودن شخص نیاز است که این کار توسط پزشک انجام شود نه افراد غیرمتخصص.

تفاوت خراش و پارگی چیست؟

تفاوت خراش و پارگی چیست؟
تفاوت خراش و پارگی چیست؟

همان طور که در بالا توضیح داده شد، از جمله آسیب­هایی که ممکن است به پرده بکارت وارد شود، پارگی بر اثر دخول است. اینکه دخول با چه وسیله­ای و از چه طریقی انجام شده، و اینکه آیا رابطه با رضایت و خواسته دختر بوده و یا در اثر تجاوز، همه این موارد موجب می­شود که پارگی در ساعت­های متفاوتی ایجاد شود.

اما نوع دیگری از آسیب دیدگی هایمن؛ ایجاد خراش و سائیدگی و یا کشیدگی­ و له شدگی در پرده است که در این نوع آسیب بکارت فقط اثراتی از ساییدگی و تغییر شکل هایمن مشاهده شده و پارگی مشاهده نمی­شود.

آیا پارگی پرده بکارت ترمیم می­شود؟

پرده بکارت پس از پارگی و آسیب دیدگی خودبخود ترمیم نمی­شود و به حالت اولیه خود برنمی­گردد، حتی اگر دخول فقط برای یک بار انجام شده باشد و چند سال هیچ رابطه جنسی برقرار نشود. در برخی موارد آسیب دیدگی جزئی هایمن در کودکان تا قبل از سنین 6 تا 7 سالگی می­تواند خودبه­خود ترمیم شود، اما ترمیم اتوماتیک و خود به خودی پرده آسیب دیده پس از بلوغ امکان پذیر نیست، مگر اینکه به کمک عمل جراحی هایمنوپلاستی اقدام به ترمیم پرده بکارت شود. این عمل جراحی به منظور ترمیم پرده بکارتی انجام می­شود و افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می­توانند این عمل را انجام دهند:

  • در صورتی که پرده بکارت دچار آسیب خفیفی شده باشد
  • واژن سالم و بدون آسیب دیدگی و پارگی باشد
  • در صورتی که اسکاری روی پرده ایجاد نشده باشد
  • دفعات دخول بیشتر از یک یا دو بار نباشد
مطالعه بیشتر:  درمان عفونت بارداری

ما در این مقاله تلاش کردیم تا درباره “چگونه پارگی پرده بکارت تشخیص داده می­شود” مطالبی را برای شما عزیزان ارئه نماییم. چنانچه علاقه­مند هستید که مطالب بیشتری در رابطه با این موضوع مطالعه نمایید می­توانید مقاله ” انواع پرده بکارت”  و مقاله ” پرده بکارت یا هایمن (Hymen)” را در همین سایت مطالعه نمایید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر