آیا بارداری بعد از فیبروم رحم امکان پذیر است؟

آیا بارداری بعد از فیبروم رحم امکان پذیر است؟

رشد کردن بیش از حد بافت های رحم را فیبروم رحمی می گویند که انواع مختلفی دارد و می‌تواند باعث ناباروری شود. به همین دلیل یافتن پزشکانی که بتواند فیبروم رحم را به صورت کامل از داخل رحم خارج کنند و یا روشی که برای درمان آن به کار می‌ برند بسیار مهم است باید …

رشد کردن بیش از حد بافت های رحم را فیبروم رحمی می گویند که انواع مختلفی دارد و می‌تواند باعث ناباروری شود.

به همین دلیل یافتن پزشکانی که بتواند فیبروم رحم را به صورت کامل از داخل رحم خارج کنند و یا روشی که برای درمان آن به کار می‌ برند بسیار مهم است باید بدانید که معمولا فیبروم های رحمی در سن ۲۵ سالگی به بالا پیدا خواهند شد.

خوشبختن بارداری بعد از برداشتن فیبروم رحم امکان پذیر می باشد در واقع درصد باروری و بر حسب شرایط بیمار متغیر خواهد بود اگر نوع فیبروم اندازه فیبروم رحم و تعداد آن اندک باشد و به جز موارد کم خطر باشد امکان بارداری وجود دارد.

آیا امکان باردار شدن با وجود فیبروم رحم امکان دارد؟

آیا امکان باردار شدن با وجود فیبروم رحم امکان دارد
آیا امکان باردار شدن با وجود فیبروم رحم امکان دارد

اگر بیماران دارای فیبروم ساب سروزال باشند و یا اگر اندازه فیبروم و کوچک باشد در این صورت به انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی اقدام به برداشتن این فیبروم ها می‌ کنند.

با توجه به اینکه این فیبروم ها در خارج از رحم رشد پیدا می کنند به گونه ‌ای برداشته  نمی شود که به آن آسیبی وارد نشود و البته برداشتن فیبروم های خارج از رحمی راحت ‌تر است.

بعضی از فیبروم ها در داخل رحم به وجود می‌آیند که نام آنها ساب موکوزال است.

فیبروم های ساب موکوزال کوچک هستند و به راحتی می‌توان با روش ‌های هیستروسکوپی آن ها را برداشت برخی دیگر از فیبروم ها وجود دارند که داخل عضلات رحم رشد می کند این مورد بسیار حساس تر و دردناک تر است.

همچنین برداشتن این فیبروم نیاز به عمل سختی خاصی دارد حتی اگر برداشتن این فیبروم به وسیله پزشک تازه کار و بی تجربه انجام شود در این حالت ممکن است به دم ان  آسیب وارد شود که در نتیجه شانس باروری را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌ دهد.

مطالعه بیشتر:  بیرون زدگی لابیا

به همین دلیل برداشتن فیبروم به وسیله پزشکان حرفه‌ای باید انجام شود که هیچ گونه آسیب به بافت داخلی رحم یا تخمدان وارد نکند.

انواع فیبروم ها

انواع فیبروم ها
انواع فیبروم ها

برخی از بیماران دچار فیبروم ساب سروزال هستند.

این نوع از فیبروم ها بسیار ریزی دارد در برخی از موارد با یکی از جراحی ‌های لاپاراسکوپی کاملا برداشته می شود و هیچ گونه آسیب به بافت رحمی وارد نمی‌کند.

ولی در برخی از جراحی ها ممکن است به سختی بر داشته باشد اما اگر این جراحی به خوبی انجام شود هیچ آسیبی و یا مشکلی برای زایمان به وجود نمی‌آورد.

در فیبروم های رحمی ساب سروزال به دلیل اینکه در لایه داخلی رحم به وجود می آید می تواند درمان فیبروم های رحمی را که سایز های کوچکی هم دارند به وسیله هیستروسکوپی از بین ببرند.

هیستروسکوپی جراحی هست که با وارد کردن دوربین و ابزار های مخصوص به داخل واژن می توانند بافت آسیب دیده را از داخل رحم خارج کنند.

در فیبروم های رحمی اینترامورال برای اینکه فیبروم در داخل عضله شکل می‌گیرد از طرفین خارج کردن فیبروم و از طرف دیگر دوختن لایه های رحمی سخت است و باید حتما توسط یک پزشک ماهر صورت گیرد.

به دلیل اینکه اگر در حین برداشتن فیبروم لایه داخلی رحم یا همان آندومتر آسیب ببیند شانس بارداری را در آینده بسیار کم می شود و اگر بارداری اتفاق می‌افتد خطراتی از جمله پارگی رحم ممکن است رخ بدهد.

یکی از دلایلی که بهتر است عمل رحمی به روش عمل لاپاراتومی برداشته شوند این است که حدود پنج تا شش لایه رحم باید دوخته شود و رحم دوام بهتری پیدا کند.

به طور کلی در صورتی که تمام مراحل جراحی به خوبی انجام شد امکان بارداری وجود دارد و در غیر این صورت بارداری با مشکل روبرو خواهد شد.

مطالعه بیشتر:  مشکلات زایمان طبیعی و سزارین

از دیگر روش ها برای برداشتن مشکلات رحمی آمبولازیسیون در این نوع جراحی در بعضی از مواقع به عنوان روشی برای از بین بردن فیبروم و یا در آوردن آن به کار می‌برند.

در افراد خاص این روش استفاده می‌شود مانند کسانی که بچه دار شده و دیگر قصد بچه دار شدن ندارند یا افرادی که به صورت کامل یائسه هستند یا نه به سن یائسگی نزدیک می باشد.

شریان‌های رحم را می‌بندند و یک انسداد در آن ایجاد می‌کند که باعث قطع خونرسانی به درون رحم می شود و سلول های فیبروم را به راحتی از آن بیرون می‌آورند و در بعضی از موارد جنین دفع می‌شود.

این روش برای دختر و یا کسانی که قصد باردار شدن دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود و احتمال بارداری را به شدت کاهش می دهد.

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با مطلب قبل داده شد نمی‌توان به صورت قطعی برای درمان آن ها نظر داد برای مثال هیچ گاه دو نفره که که دارای فیبروم هستند.

نمی توانند به یک شکل درمان شود هر فرد بسته به نوع فیبروم سایز آن و شرایط عمومی مثل سن و غیره درمان می‌شود و باردار شدن یا عدم بارداری فرد بستگی به شرایط بدنی او و همچنین تجربه و مهارت پزشک معالج دارد.

یکی دیگر از مباحثی که در این رابطه وجود دارد این است که بعد از زایمان ممکن است باز هم فیبروم ها به وجود بیاید و یا در صورت وجود فیبروم های کوچک در بارداری ممکن از آن ها بزرگ شود.

همین امر موجب افزایش سقط جنین و محدودیت رشد جنین در رحم و وضعیت نا مناسب جنین در رحم و یا شاید خونریزی های بعد از زایمان شود که در برخی از مواقع به هیسترکتومی سخت خواهد شد.

مطالعه بیشتر:  تومور مغزی

وجود فیبروم ها در قسمت ‌های انتهایی رحم و نزدیک به دهانه رحم باعث عدم پیشرفت زایمان می شود که در این هنگام حتما باید ما در عمل سزارین انجام دهید.

نکات مهم در رابطه با فیبروم رحم

نکات مهم در رابطه با فیبروم رحم
نکات مهم در رابطه با فیبروم رحم

مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که وقتی فیبروم در داخل عضلات رحم رشد می کند به راحتی درمان می شود در این حالت باید لایه ای را از روی رحم جدا شود و دوباره دوخته شود.

این دقت بسیار زیادی می‌خواهد و باید توسط یک پزشکی ماهر صورت گیرد تا شانس باروری کاهش پیدا نکند.

اگر درمان این بیماری توسط پزشکان حرفه‌ای و متخصصین زنان با تجربه صورت گیرد.

ممکن است از به وجود آمدن آسیب های جدی و جبران ‌ناپذیر جلوگیری شود در برخی از حالات هم اگر فرد دارای فیبروم هایی باشد و به گونه دیگر قصد بارداری نداشته باشد و یا سن  فرد در حد زیادی باشد که فرد نخواهد باردار شود و بحث نیازی نزدیک باشد دیگر در درمان آن دقت لازم نیست.

به همین دلیل اگر قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید و یا به محض متوجه شدن فیبروم در رحم تان حتما به معالجه و درمان آن بپردازیم.

علائم فیبروم رحمی

فیبروم می‌تواند به واسطه ها یک پایه بر هم وصل شود یا به روبات ها یا ارگان هایی مثل روده و مثانه فشار آورد اما به نظر در خارج از حفره های لگنی به وجود می‌آیند.

خانم هایی که دارای فیبروم های بزرگ و متعدد هستند که روی اندام های دیگر فشار می‌آورند.

تعداد بیشتری از علائم فیبروم ی می باشند در ادامه به شایع ترین علائم فیبروم های رحمی اشاره می کنیم:

  •  دوره های پریود طولانی و سنگین
  • خونریزی نا منظم قاعدگی
  • تکرر ادرار
  •  یبوست

ناباروری درد و احساس فشار در لگن کمر یا پا ها علائم دیگری هم هستند که بر سلامت و کیفیت زندگی فرد ممکن است.

تصویر نویسنده مجله پزشکی التیام
نویسنده مجله پزشکی التیام
همکاران ما در مجله پزشکی التیام در کار گروه تحریریه و تولید محتوای تخصصی پزشکی التیام متخصصانی با تخصص های مختلف پزشکی و افرادی با سابقه و تجربه دار و متبحر در حوزه محتوانویسی پزشکی حضور داشته و مشغول به فعالیت می باشند. این گروه اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی، در حوزه پزشکی به مردم و هم میهنان عزیر در کشور را، سرلوحه کار خود می داند و در تلاش است در جهت اطلاع رسانی کامل و جامع در خصوص معرفی برخی از داروها، بیماری ها، متخصصین و پزشکان عزیز و سایر اطلاعات سلامتی، در سطح کشور گام برداشته و امیدواریم که به نتیجه دلخواه شما برسیم . محتوایات و مطالب مجله پزشکی التیام تحت نظارت پزشکان تولید و تائید شده و ویراستاری می گردد. اما ذکر این نکته مهم ضروریست که این موارد به هیچ عنوان جایگزین مراجعه حضوری و یا اینترنتی با پزشک نخواهد شد. همچنین در این سایت نیز می توانید با تعدادی از متخصصین حاذق با تخصص های مختلف در کشور هم به صورت آنلاین ارتباط گرفته و مشاوره حضوری و اینترنتی دریافت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *