شاید برای شما مفید باشد باکره بودن یعنی چه؟

باکره بودن یعنی چه؟

پرده بکارت که نام لاتین آن هایمن (Hymen) است، از یک اصطلاح یونانی به نام الهه عروسی گرفته شده است. واژه بکارت در زبان فارسی به معنای تازگی، دوشیزه و دختر بودن می­باشد. از نظر پزشکی و فقهی، دختری که پرده بکارتش سالم باشد را باکره می­گویند. بنابراین اگر پرده بکارت دختر بنا به دلایل …

پرده بکارت که نام لاتین آن هایمن (Hymen) است، از یک اصطلاح یونانی به نام الهه عروسی گرفته شده است. واژه بکارت در زبان فارسی به معنای تازگی، دوشیزه و دختر بودن می­باشد.

از نظر پزشکی و فقهی، دختری که پرده بکارتش سالم باشد را باکره می­گویند. بنابراین اگر پرده بکارت دختر بنا به دلایل طبیعی و بدون دخول آلت پاره شود، مانند ورود تصادفی یک شی خارجی در واژن و یا وارد آمدن ضربه­ای سنگین به ناحیه واژن مثل تصادف که منجر به پارگی پرده بکارت دختر شود، آن دختر هرچند رابطه جنسی نداشته ولی دیگر باکره نخواهد بود.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت غشاء یا بافت نازکی از جنس مخاط واژن است که قسمت ورودی واژن دختر را می­پوشاند و از اطراف به دیواره واژن چسبیده است. پرده بکارت در قسمت خارجی ناحیه تناسلی دختران و در ورودی دهانه مهبل قرار دارد.

این پرده در سنین کودکی و قبل از بلوغ در قسمت سطحی دهانه واژن قرار دارد ولی با بلوغ و بالاتر رفتن سن، با رشد کردن لبه­های فرج، جایگاه قرار گیری پرده عمقی­تر­ می شود. پرده بکارت انواع مختلفی دارد که نوع آن با توجه به شکل ظاهری سوراخ­ روی آن، ضخامت و رشد آن مشخص می­شود. پرده بکارت نسجی از بافت پیوندی الاستیک با رشته کلاژن است که رشته های عصبی بسیار کمی در این ناحیه وجود دارد.

مطالعه بیشتر:  درمان ترک پوست

پرده بکارت به چه صورت تشکیل می­شود؟

اندام جنسی جنین در ابتدای مراحل رشد خود در رحم مادر طی ،کاملاً بسته ‌است. سپس به مرور با تکمیل شدن مراحل رشد، لایه‌های پوستی ناحیه تناسلی، زمان جدا شدن از هم به صورت ناقص از هم جدا می­شوند و باعث ایجاد پرده هایمن می­شود. بکارت در همه زنان به یک شکل نیست و در هر فرد  متفاوت می­باشد. تعداد محدودی از دختران نیز به طور مادرزادی پرده بکارت ندارند. علت اینکه این دسته از دختران بدون پرده بکارت متولد می­شوند به این دلیل است که؛ در مرحله جنینی زمانی که لایه های پوستی ناحیه تناسلی در حال تقسیم شدن هستند، این تقسیم مانند دیگران ناقص نباشد و تقسیم به طور کامل انجام شود.

پرده بکارت چه فایده­ای دارد؟

پرده بکارت چه فایده­ای دارد؟
پرده بکارت چه فایده­ای دارد؟

تعداد زیادی از افراد این سوال را می­پرسند، زیرا تصور آنها بر این است که وجود پرده بکارت تنها به منظور اثبات دوشیزگی و نداشتن رابطه جنسی دختر است. در ادامه برای پاسخ به این سوال چند تا از فواید بکارت را بیان می­کنیم:

  • برخی از پزشکان بر این باورند که، وجود پرده بکارت باعث حفظ نوزاد از بیماریهای عفونی دستگاه تناسلی می­شود.
  • پرده بکارت فقط مختص انسانها نیست بلکه بسیاری از پستانداران ماده همچون اسب و وال و برخی حیوانات دیگر نیز دارای پرده بکارت هستند. در حالیکه موضوع دوشیزگی در حیوانات معنایی ندارد. بنا بر این وجود پرده بکارت در دختران صرفا اثبات دوشیزه بودن آنها نیست و چنانچه همان طور که در بالا هم گفته شد اگر کسی بنا به دلایلی هایمن نداشت، به معنای پاک نبودن یا بی ارزش بودن آن شخص نیست.
  • چنانچه بکارت به معنای نداشتن رابطه جنسی و پاک بودن باشد، شخص می­تواند بدون آسیب دیدن پرده بکارت نیز رابطه جنسی داشته باشد. بنابراین باکره بودن یا نبودن را نمی­توان دلیلی بر پاک یا ناپاک بودن یک دختر دانست.
  • فلسفه­ی پرده بکارت همچون آپاندیس ناشناخته است و دلیل وجود آن چندان مشخص نیست.
مطالعه بیشتر:  سرطان سینه

پارگی پرده بکارت چگونه تشخیص داده می­شود؟

  1. حالت لابیاها (پره­ها یا لب­های درونی اطراف واژن)

معمولاً لابیاهای درونی که اطراف واژن هستند، در دختران حالتی به هم چسبیده و نزدیک به هم دارند، به صورتی که با اولین نگاه، نمی­توان به وضوح آنها را دید، ولیکن این لابیاها در زنان به وضوح دیده می شوند.

  1. شکل دهانه مهبل

اگر شکل دهانه واژن به حالت هفت باشد، می تواند نشانه­ی پارگی هایمن با دخول آلت مرد باشد، زیرا در اثر فشاری که به دیواره واژن وارد می­شود، شکل دهانه واژن از حالت گرد به حالت هفت تغییر حالت می­دهد.

  1. دیواره­های کانال واژن (گردن رحم)

دیواره­ی کانال واژن دارای برجستگی­هایی است، که در اثر رابطه جنسی و دخول مداوم، این برجستگی­ها به دلیل اصطکاک تحلیل رفته و از بین می روند، و پس از آن دخول به سهولت و با فشار کمتری انجام می­شود.

  1. اگر پیش از برقراری اولین رابطه جنسی، انگشت اشاره یا وسط خود را به اندازه یک بند انگشت یا بیشتر توانستید وارد واژن کنید بدون اینکه به مانعی برخورد کند یا خونریزی نماید، نشان دهنده این است که آن خانم باکره نمی­باشد.

در دخترانی که ادعا می­کنند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته­اند. با انجام یک سری معاینات به راحتی می توان صحت این ادعا را تشخیص داد.

زیرا دخترانی که بکارتشان را به دلیل تجاوز از دست می­دهند، پارگی پرده بکارت در قسمت جلویی دهانه واژن اتفاق می­افتد. همچنین مجاری ادراری و یا داخل رحم آنها دچارآسیب و زخم می­شود که با انجام معاینات توسط پزشک قابل تشخیص است.

مطالعه بیشتر:  محاسبه bmi بدن

نشانه های باکره بودن دختر

نشانه های باکره بودن دختر
نشانه های باکره بودن دختر

۱- پرده بکارت دارای قابلیت اتساع که دارای سوراخی است ولی پارگی ندارد.

۲- شکل دهانه واژن

۳- اطراف دهانه مهبل چین دار و ضخیم است که چین­ها به صورت روی هم خوابیده قرار دارند.

۴- چین­ها به سمت دهانه مهبل خوابیده است .

۵- ورودی کانال واژن باریک و تنگ بوده و عمق آن قابل مشاهده نیست و دیواره­ی مجرای واژن نیز چین­دار می­باشد.

۶- انجام معاینه توسط انگشت امکان­پذیر نیست و چنانچه به انجام معاینه اصرار شود احتمال آسیب به مخاط واژن و پرده می رود.

۷- چون چین­های مهبل روی هم خوابیده هستند، ارتفاع کانال واژن کوتاه است .

چنانچه نوع پرده بکارت از نوع قابل اتساع یا ارتجاعی باشد، این پرده به دلیل دار بودن خاصیت الاستیک و کشسانی در زمان دخول دچار پارگی نمی­شود، فقط مقداری کش آمده و تغییر سایز می‌دهد. بنابراین سالم بودن این پرده­ها  تاییدی بر عدم دخول نبوده و نداشتن رابطه جنسی را تایید نمی­کند. در واقع برخی از دختران دارای پرده­های ازاله نشدنی هستند که باید توسط پزشک به کمک تیغ جراحی پاره شوند ویا در زمان زایمان طبیعی پاره خواهند.

انواع پرده­های بکارت عبارتند از حلقوی، هلالی، دو سوراخی، غربالی، دندانه دار و مسدود.

چنانچه تمایل دارید تا در رابطه با پرده بکارت مطالب بیشتری را بدانید می­توانید مقاله “انواع پرده بکارت” را از همین سایت  مطالعه نمایید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر